Familie van bakkers wordt bekroond met Koninklijk predicaat

30 juni 2021

PERSBERICHT | Het mag… “Na 125 jaar hard werken mogen we nu best even stilstaan bij dit bijzondere moment”, aldus Jan Borgesius. Groningse nuchterheid is goed en het brengt de bakkerijen Goedhart en Borgesius ver. Maar diezelfde nuchterheid kan er ook toe leiden dat je doorgaat, hard werkt en steeds weer focust op de volgende uitdaging. Trots zijn op wat je met elkaar hebt bereikt, daar zo nu en dan even bij stilstaan en elkaar een schouderklopje geven, is helemaal niet verkeerd. Daarom viert de familie Borgesius feest, samen met haar medewerkers natuurlijk, want ze hebben het samen bereikt, dit 125 jarige jubileum.

125 jaar geleden, begon Goedhart Borgesius samen met Jantje van der Veen een bakkerij met een winkel in Wildervanck. Het was een arme tijd. Mensen werkten als turfsteker langs het kanaal, het kanaal waarover de trekschuiten voeren die het turf naar de stad Groningen vervoerden. Bij de sluizen ontstonden kleine winkeltjes. Daar in Wildervanck ligt de oorsprong van het bedrijf. De bakkerij was tot 1967 niet meer dan een eenvoudige bakkerij met een winkeltje ervoor. In dat jaar heeft het bakkersbedrijf, geleid door Goedhart en Emilie Borgesius een belangrijk keerpunt bereikt. Er werd een wet van kracht die ervoor zorgde dat supermarkten brood mochten gaan verkopen. Er waren in die tijd maar weinig bakkers die deze stap durfden te wagen. Goedhart en Emilie zagen de potentie van de Retail. Dankzij de groei van de retailers is het bakkersbedrijf gegroeid tot waar ze nu staat.

Sinds de oprichting is de bakkerij gegroeid van een organisatie geleid door familieleden tot een bakkerijengroep, een familie van bakkers, waarbij het ambacht en de passie gekoesterd worden door alle medewerkers die dagelijks lekkere verse producten maken. En inmiddels zijn de bakkerijen met de naam Borgesius en Goedhart al veel meer dan alleen een broodbakker. Naast brood, gebak, vlaaien en belegde broodjes worden er nu ook pizza’s, focaccia’s en andere heerlijke producten gemaakt voor het borrelmoment. Eén ding blijft: de bakkerijen zullen altijd voor vers en kwaliteit blijven gaan.

Koninklijke Bakker BorgesiusHet 125 jarige jubileum is voor de familie en alle medewerkers in de bakkerijen pas écht af met het Koninklijk Predicaat. Op 17 juni 2021 hebben de bakkerijen Borgesius en Goedhart dit felbegeerde predicaat in ontvangst mogen nemen. “Dit is echt een kroon op ons werk”, aldus Frits Borgesius. “Binnenkort vieren we ons feest, samen uiteraard, want dit hebben we samen met onze medewerkers kunnen bereiken”.


Noot voor de redactie/niet voor publicatie

Overige informatie

Lange termijn en duurzaamheid

Zoals de meeste familiebedrijven hebben we een lange termijn visie. We willen er over 100 jaar nog zijn. We geven onze traditie door van generatie op generatie, zodat onze kinderen en de kinderen van onze medewerkers ook nog bakker kunnen worden.

We hebben een prachtige Nederlandse broodcultuur, waaraan wij graag onze bijdrage willen leveren. Omdat we bakken voor de toekomst, is duurzaamheid een belangrijk thema voor ons. Brood heeft een heel goed imago en bovendien een lage CO2 footprint. Onze bakkerijen staan dichtbij de winkels en het overgrote deel van de ingrediënten worden dichtbij verbouwd. Al het brood dat aan het einde van de dag niet is verkocht, kan worden hergebruikt.  Geen kruimel gaat verloren want het brood dat niet wordt verkocht kan worden verwerkt tot diervoer. We verspillen niets. Toch vinden we dat het altijd nog beter kan, dus blijven we werken aan een lagere CO2 uitstoot.

Dagvers is topsport

Onze keten is lang: van meel en bloem, zaden, pitten, fruit en water als belangrijkste ingrediënten maken we elke dag duizenden verschillende recepturen en producten vers en leveren die dagelijks vers vóór 8 uur bij de winkel af. Deze dagvers-mentaliteit die onze bakkerijen hebben is uniek. Elke dag zorgen dat zo’n enorm groot assortiment de volgende dag compleet en op tijd wordt geleverd vraagt veel van onze organisatie. Dat gaat alleen met een sterk team dat goed op elkaar is ingespeeld en bakkerijen  die elkaar helpen. “Daarom is het predicaat Koninklijk een kroon op ons werk”, zegt Ton Borgesius. “Dit  is een 100% teamprestatie en hiervoor bedanken we iedereen die bij ons werkt. Van brood – en banketbakker, inpakker, verdeler tot chauffeur, iedereen heeft een even belangrijke rol in ons bedrijf”.

Brood heeft een goed imago

Brood past in een gezond voedingspatroon. Vanuit de schijf van 5 wordt volkorenbrood geadviseerd en verder bevinden de meeste broodsoorten zich in het allerhoogste niveau van de Nutriscore (A). Dat volkorenbrood hard groeit is dan ook geen verrassing. Dat geldt trouwens ook voor koolhydraatarm brood. Ook hier is vanuit gezondheid en dieet veel vraag naar.

Brood levert niet alleen energie, maar ook vezels, eiwit, B-vitamines en ijzer. Vooral volkorenbrood heeft een positieve impact op gezondheid. Zo is zelfs wetenschappelijk bewezen dat volkorenbrood de kans op hart en vaatziekten, diabetes type 2 en ernstige darmziekten verlaagt. De trend naar gezondheid zet door en dankzij Covid-19 is deze trend versneld.

Consumentenonderzoek is voor ons de basis waarop wij beslissingen nemen als het gaat om innovatie. De mensen bij Borgesius en Goedhart stellen zich de vraag hoe Nederland er over 10 jaar uitziet. De jonge generaties eten anders. De consument van nu heeft meer eetmomenten en wil zijn eetbehoeften graag ingevuld zien daar waar hij of zij op dat moment is. Het is al 125 jaar de uitdaging van Borgesius en Goedhart om op veranderende gewoonten en eetpatronen in te spelen. Hier is een omnichannel gedachte nodig omdat de consument niet meer denkt in hokjes. Of hij/zij nu online bestelt of naar de fysieke winkel gaat of onderweg is, de consument kan onze producten vinden die op dat moment passen bij de vraag en het eetmoment.

Borgesius en Goedhart zijn de partner als het gaat om antwoord geven op deze belangrijke vraag. Want de veranderingen die we zien gaan sneller dan ooit tevoren.

Omdat onze bakkerijen grondstoffen verwerken tot eindproduct, kunnen we gemakkelijk inspelen op de vraag van morgen. Het gebak van Goedhart Patisserie wordt van bodem tot en met het eindproduct met de hand gemaakt. Daarom is de bakkerij in staat in te spelen op de trend naar lekkere producten die echt een feestje zijn, zoals layer cakes, cup taarten en de lekkerste tompoucen.

Maar ook bij Goedhart Convenience gaan de ontwikkelingen snel. Met brood uit eigen bakkerij kan Goedhart Convenience sneller dan wie ook verse broodjes en sandwiches beleggen. Maar natuurlijk worden er ook de heerlijkste wraps, pizza’s, tosti’s en borrelhapjes gemaakt. Voor de consument van nu is er een aanbod voor bereiding op locatie, directe consumptie en uitgestelde consumptie. Of het nu gaat om brood, gebak, vlaaien, belegde broodjes, pizza’s, focaccia’s of borrelhapjes, het is onze missie om iedereen te laten genieten van onze lekker en verse producten, altijd en overal.

Volgende generatie

Janet Borgesius: “Sinds 2007 ben ik werkzaam in ons familiebedrijf en ben ik samen met mijn broer, twee nichten en ons managementteam ‘de volgende generatie’. We hebben samen de taak om ons bedrijf verder te brengen voor de generaties die na ons komen. Mijn vader Jan is inmiddels 70, oom Ko is jaren geleden met pensioen gegaan, oom Hennie Borgesius is in 2016 overleden en oom Frits is nu 65. Mijn vader en ooms hebben meer dan 50 jaar toegewijd aan de onderneming gewerkt. Altijd kwam het familiebedrijf op de eerste plaats. Alle revenuen werden in het bedrijf terug geïnvesteerd.

Ik heb bewondering voor de gedisciplineerde manier waarop mijn vader en ooms dit gedaan hebben. Dit heeft ons prachtige bakkersbedrijf jaar op jaar een betere concurrentiepositie gebracht en heeft ons bedrijf zo de mogelijkheid gegeven te kunnen blijven groeien. Door de manier waarop mijn vader en ooms het bedrijf hebben geleid hebben wij, de volgende generatie, een prachtige positie in de Nederlandse markt. Onze 20 bakkerijen, verspreid over heel Nederland, waar inmiddels bijna 2.000 mensen in vaste dienst werkzaam zijn, kunnen dankzij de generaties voor ons een mooie toekomst tegemoet gaan.”