Structuur en slagroom – werken met autisme bij Bakker Goedhart
2 juni 2025 | media“Ik draag wel handschoenen. Dingen aan mijn handen vind ik niet fijn.” Sanne (22) werkt bij Bakker Goedhart in Sevenum op de banketafdeling. Elke dag maakt ze met haar collega’s de lekkerste vlaaien. “Heel leuk werk,” zegt ze. “En ik weet elke dag ongeveer wat ik kan verwachten. Dat is belangrijk voor mij.” Want Sanne heeft autisme. En voor haar is structuur meer dan prettig: het is noodzakelijk om goed te kunnen functioneren.
Van de koksopleiding naar de bakkerijvloer
Sanne deed een koksopleiding, maar werken als kok was het niet voor haar. Haar omgeving stimuleerde haar om een opleiding tot bakker te gaan doen. Een schot in de roos: “In de horeca is er veel tijdsdruk. Je krijgt een bonnetje en het moet meteen af. In de bakkerij krijg je ’s ochtends een lijst, en die verdeel je over de dag. Dat is veel fijner.” Ambachtelijke bakkerijen vielen voor haar af – “te vroeg opstaan, dan is je sociale leven weg.” Bij Bakker Goedhart zijn de werktijden ideaal. De sfeer in het team is prettig. “Tijdens het werk kun je gezellig kletsen. Er zijn ook uitzendkrachten bij die geen Nederlands spreken. Ik spreek niet goed Engels, maar met handen en voeten kom je een heel eind.”
Zelfstandig met back-up
Openheid was voor Sanne vanaf het begin belangrijk. “In het sollicitatiegesprek heb ik meteen gezegd dat ik autisme heb. Als ik anders reageer, dan weten mensen waarom.” Haar angst om afgewezen te worden was onterecht: ze werd aangenomen als productiemedewerker. En dat bevalt haar heel goed. “Ik weet meestal wel wat ik nodig heb, ik heb daar ook begeleiding bij gehad. Maar op werk regel ik het zelf. Best spannend in het begin, maar het gaat meestal goed.” Natuurlijk gaat in de bakkerij niet altijd alles volgens plan. Maar dan biedt de werkvoorbereider de structuur die ze nodig heeft: die zegt namelijk wat er moet gebeuren. Is dat niet genoeg, dan vraagt ze om uitleg.
Operator in opleiding
Sanne mocht in de bakkerij de opleiding tot operator 1 doen. “Die opleiding is hier, in de bakkerij. Tien lessen: anderhalf uur theorie en anderhalf uur praktijk.” Haar diploma heeft ze gehaald, maar ze werkt nog niet als operator. “Als Operator 1 moet je weten wat je moet doen bij storingen, collega’s aansturen en goed communiceren. Dat kan ik nog niet allemaal goed. We kijken over een half jaar of ik er klaar voor ben. En anders later. Dat is ook goed.”
Sanne weet wat werkt
“Laat mensen met autisme voelen dat ze erbij horen. Behandel ze niet als een klein kind.” Wat helpt? Duidelijkheid. Rust. Een vaste buddy bij het inwerken. En serieus genomen worden. “Ik wil me gelijk voelen aan anderen. Als iemand steeds vraagt: lukt dit wel? Dan voel je je anders. Terwijl ik net zoveel kan als een ander.” In stressvolle situaties zoekt ze steun bij collega’s. Of gebruikt ze hulpmiddelen, zoals op maat gemaakte oordoppen die het geluid dempen. En natuurlijk handschoenen, want Sanne houdt haar handen graag schoon.
Autisme & werk
In Nederland hebben zo’n 420.000 mensen autisme. Bij mensen met autisme komen prikkels, sociale signalen en communicatie anders binnen. Autisme uit zich bij iedereen anders. Sommige mensen hebben veel ondersteuning nodig, terwijl anderen zelfstandig kunnen functioneren. Op de werkvloer hebben mensen met autisme vaak behoefte aan rust, duidelijkheid, structuur en voorspelbaarheid.
10 tips van Sanne
- Heldere instructies
- Vaste werkvolgorde en ritme
- Informeer op tijd over veranderingen in taken of planning
- Eén aanspreekpunt of vaste buddy
- Help bij het opstellen van realistische planningen en het stellen van prioriteiten.
- Sta toe dat mensen even een break nemen om overprikkeling te voorkomen.
- Respectvolle en inclusieve werkcultuur
- Gelijke kansen en waardering, niet betuttelen
- Heldere communicatie zonder dubbele boodschappen
- Minder zintuiglijke belasting (licht, geluid, aanraking)
Werkgevers die hiermee rekening houden, creëren een omgeving waarin mensen met autisme goed tot hun recht komen. Zoals bij Sanne.