26/11/25

Baanpraat: Innovatie Manager Patisserie San Smets

San Smets werkt al ruim negenentwintig jaar bij Bakker Goedhart Patisserie en de voorgangers. Ze begon bij de commerciële binnendienst, nu werkt ze in Sevenum als Innovatie Manager Patisserie. De leukste baan die er is, mét het leukste product. “Gebak en patisserie zijn heel dynamisch en ze horen bij de leuke dingen in het leven.”

Van toeval naar vakliefde

Na haar HEAO rolde San min of meer toevallig het bakkersvak in. Toen ze begon, was gebak in de supermarkt nog klein. “Inmiddels is vers, en dus ook gebak en patisserie, veel belangrijker voor supermarkten. En het is natuurlijk ook anders georganiseerd – supermarktketens hebben hun eigen assortiment en er wordt nu heel veel landelijk bepaald.” Met die aandacht voor patisserie ontstond ook de productmanagementfunctie binnen de bakkerij. “Omdat innovatie zeker bij patisserie van groot belang is, heet deze functie bij ons Innovatie Manager.”  

Samen in één lijn

“Als Innovatie Manager verbind je markt, cijfers en bakkerij tot nieuwe ideeën die echt het schap halen”, vertelt San. Dat doet ze niet alleen: “We hebben een klein, hecht team. In Sevenum werken twee productontwikkelaars, in Panningen nog twee. Ik ben Innovatie Manager in Sevenum, en heb nog een collega in Panningen.”  En samen met collega’s, waaronder Richard, Maurice en team productontwikkeling, vormt San dan ook nog Team Cut the Cake.

Cut the Cake

Het brutale horeca-merk Cut the Cake bestaat inmiddels 3 jaar. Het zijn bijzondere taarten voor horeca en groothandel, en dat was even schakelen voor de bakkerij. “We zijn gewend aan dagvers werken voor supermarkten. Dan heb je vaste wisselmomenten en voorspelbare volumes,” zegt San. De groothandel werkt anders: bestellingen lopen via andere kanalen en niet op vaste momenten. “Dat was nieuw voor ons. Je moet leren hoe die markt koopt, plant en denkt.” Ook technisch ligt de lat hoger. “Cut the Cake is echt patisserie, geen gewoon gebak. Het zijn complexe producten, maar juist dat maakt het mooi. Je ziet meteen dat je iets maakt dat boven de massa uitstijgt.”

Van cijfers naar creaties

Maar ook in dagvers gebak voor diverse grote supermarktketens zit uitdaging voor de energieke Innovatie Manager. “Op basis van de cijfers van trade marketing gaan we met productontwikkeling nieuwe ideeën uitwerken.” Nieuwe producten keuren ze samen. “Als smaak, prijs en verhaal kloppen, maken we een presentatie voor de supermarkt. Dat blijft spannend. Maar juist dat geeft energie.”

Smaken met een voorsprong

Bakker Goedhart speelt met patisserie graag in op feestdagen en actuele trends. “We hebben natuurlijk de Dubai-pistache gehad. En we hebben nu ook Yuzu-vlaaien. Dat soort smaken geven je assortiment een voorsprong. Veel producten maken we tegenwoordig ook vega en soms geheel plantaardig. Dat past bij deze tijd én bij onze klanten.” Zelf is ze fan van de Bombastic Brownie van Cut the Cake. “En de abrikozenvlaai met meegebakken suiker uit  onze bakkerij in Sevenum. Dat is echt een Limburgse lekkernij!”

Winnaarsmentaliteit in de bakkerij

Waar San echt blij van wordt? “Als een nieuw product succesvol blijkt. Dan weet je weer waarom je het doet.” Nieuwe markten veroveren met nieuwe producten, dat vindt ze leuk. Ja, een beetje competitief is ze wel: “Ik tennis graag en ik win ook graag,” zegt ze lachend. Met die mentaliteit kom je ver, zo blijkt. Bakker Goedhart is inmiddels de grootste vlaaienleverancier van Nederland. “Daar ben ik echt trots op,” zegt San. “We blijven vernieuwen en toch blijft het ambacht voelbaar. Je ruikt het, je ziet het, je proeft het. En achter elk product staat een team dat er samen voor gaat.”