15/12/25

Baanpraat: Maud Schoenmakers, Trade Marketeer Brood en Specialiteiten

“Bel me vrijdag maar, dan zit ik toch in de auto.” Het is meteen duidelijk: de kersverse Trade Marketeer Brood en Specialiteiten Maud Schoenmakers is van het snelle schakelen.  Terwijl we bellen, rijdt ze naar Eijsden om daar de gloednieuwe broodafdeling bij de PLUS te gaan bekijken. Haar eerste project als Trade Marketeer, en dat was meteen een grote.

Vertrouwen

“Superleuk,” zegt ze. “En misschien ook wel typisch Bakker Goedhart. Je krijgt hier veel vertrouwen en veel vrijheid.” Al snel maakte ze kennis met alle retailers en kon ze concreet advies bieden. Dat past goed bij deze vrolijke aanpakker. “Ik houd ervan om meteen aan de slag te gaan. Ik weet wat ik moet doen en hoe het werkt. Inlezen en gaan.” Ook over de open cultuur is ze te spreken. “Je stapt zo bij Janet binnen. Iedereen denkt graag mee en iedereen helpt elkaar graag. Bakker Goedhart is natuurlijk een groot bedrijf, maar de sfeer is warm en persoonlijk.”

Slimme cijfers, helder verhaal

Sinds een half jaar versterkt ze het commerciële team in Hedel. Gelukkig maar, want data is steeds belangrijker voor de bakkerij. En daar lust Maud wel pap van, dat merkte ze al tijdens haar studie. “Ik ben echt een data-nerd. Ik word blij van cijfers die laten zien waar kansen liggen. Wat koopt de klant? Waar zit de groei? Wat werkt wel en wat juist niet?” Dat haalt ze allemaal uit de verkoopdata van de supermarkten en de interne data van Goedhart. Ze vertaalt die enorme Excel- en PowerBI-bestanden vervolgens naar concrete inzichten waarmee collega's én klanten verder kunnen.

Keuzes op basis van data in plaats van onderbuik

“Data is een belangrijk ingrediënt van ons brood. Ik vind het heel leuk om dat toegankelijk te maken voor mensen die er eigenlijk niets van snappen of er niet zoveel mee hebben.” Dat sociale talent moet je ook in huis hebben als Trade Marketeer, want presenteren, adviseren, brainstormen en plannen bedenken met de productinnovatiemanagers, key accountmanagers en natuurlijk met de retailers zelf - Maud doet het allemaal. “Daarbij helpt het wel dat steeds meer mensen het belang van data zien. De directie hoef ik niet te overtuigen en retailers doen al helemaal niets zonder data.”

Lekker snel

Het leuke van brood? “Dat het een snel product is. Aanpassingen kun je binnen een paar weken in de winkel hebben. Die directe invloed, dat vind ik echt mooi.” Brood is bovendien een eerste levensbehoefte en een belangrijke categorie in de supermarkten. Bij een private label bedrijf als Bakker Goedhart werk je bovendien samen met de klant voor een lange termijn. “We zijn daardoor meer een partner van de klant, niet zomaar leverancier.” Dat komt natuurlijk ook door de enorme kennis van de categorie die Bakker Goedhart in huis heeft. “We zijn nu heel erg bezig met het aanspreken van de jonge generatie. Die eet minder brood, maar met luxere broden en bijvoorbeeld desembrood kun je hen toch bereiken.” Of toch dat donkere vloerbrood waar ze zelf zo van houdt?

Enthousiasme werkt aanstekelijk

Iedereen aan de data dus. Daarom is de energieke Maud nu bezig om die voor iedereen in de organisatie beter toegankelijk te maken. Leuk om te doen. Maar wanneer gaat ze echt blij naar huis? “Als ik nieuwe ontdekkingen doe in data of als ik met klanten of intern leuke sparring-sessie heb gehad en daar nieuwe inzichten uitkomen voor hen en voor mij.”

Werken bij Bakker Goedhart

“Je krijgt hier veel vertrouwen en veel vrijheid.”  Ook over de open cultuur is Maud te spreken. “Je stapt zo bij de directie binnen. Iedereen denkt graag mee en iedereen helpt elkaar graag. Bakker Goedhart is natuurlijk een groot bedrijf, maar de sfeer is warm en persoonlijk.” Genoeg ruimte voor energieke aanpakkers dus. Heb jij ook wel trek in een baan bij Bakker Goedhart? Bekijk onze vacatures.
→ Bekijk onze vacatures